Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3

Temat: Fitness Rekreacyjny

  1. #1
    Zbanowany Osiągnięcia:
    Weteran1000 punktów doświadczenia
    Avatar fishe
    Dołączył
    12-03-06
    Postów
    831
    SOG
    0
    Otrzymał : 18 SOGi w 7 postach

    Domyślnie Fitness Rekreacyjny

    Fitness Rekreacyjny

    Szeroko rozumiane pojęcie fitness jest sposobem na życie, aktywne wykorzystanie czasu wolnego, a także dążenie do poprawy własnego samopoczucia fizycznego i psychicznego.
    Rosnące zainteresowanie zdrowym trybem życia sprawiło, że ludzie zaczęli zwracać uwagę na czynniki mające wpływ na zdrowie. Wielu stwierdziło, że są gotowi zmienić swój styl życia. Do tych zmian należy zwiększenie aktywności ruchowej poprzez aktywne uczestnictwo w formach zajęć grupowych i indywidualnych. W zgodzie z własnymi upodobaniami dysponujemy czasem wolnym i przeznaczamy go na zajęcia rekreacyjne, do których zalicza się ćwiczenia siłowe, różne formy aerobiku, pływanie, jazdę na rowerze, jogging i wiele innych form.

    Celem ćwiczeń siłowych, a szerzej treningu ogólnorozwojowego jest kształtowanie proporcji ciała, poprawa siły mięśniowej i ogólnej sprawności fizycznej. Wbrew powszechnej opinii ćwiczenia siłowe są stosunkowo proste w wykonaniu. Systematyczne treningi w siłowni wzmacniają mięśnie, ścięgna i stawy, wpływają na poprawę zdrowia, sprawności fizycznej, a cały organizm przygotowują do różnego typu wysiłków. Może stanowić doskonały relaks po pracy czy nauce. Istotnym efektem treningu jest możliwość korygowania sylwetki poprzez trening w siłowni. Umiejętny dobór ćwiczeń i poprawnie ułożony plan treningowy, może diametralnie zmienić sylwetkę, nadając jej smukłości i jędrności. Niezwykle ważna sprawą jest umiejętność dostosowania programu treningowego i obciążenia do własnych możliwości fizycznych i psychiki. Profesjonalnie przygotowany przez trenera bądź instruktora program ćwiczeń da pełna satysfakcję, a trening pozwoli rozładować napięcie i stres.

    Regularny trening aerobowy zwiększa odporność organizmu, dotlenia go, wspomaga wchłanianie tlenu, przyśpiesza przemianę materii, poprawia zdolność koncentracji. Uaktywnia naturalny system obrony przed wolnymi rodnikami, zapobiega utracie jędrności ciała i opóźnia procesy starzenia ale przede wszystkim wykonywany w umiarkowanej intensywności wspomagają proces spalania nadmiaru tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia te nie wymagają przed ich uprawianiem specjalnego przygotowania.
    Aby poprawić wydolność układu krążenia, siłę i elastyczność, zaleca się wykonywanie przez 30-60 min treningu aerobowego 3-5x w tygodniu. Trening aerobowy należy prowadzić w umiarkowanym tempie, przy sporym, ale nie prowadzącym do wyczerpania wysiłku. Preferowana forma zajęć aerobowych, to przede wszystkim korzystanie z różnego rodzaju urządzeń przeznaczonych do tego typu zajęć: bieżnia, rower, schody, stepper i urządzenia eliptyczne. Mogą to być inne formy zajęć w terenie: jogging, szybki spacer czy jazda na rowerze.

    Ćwiczenia gibkościowe jako osobna forma zajęć dość rzadko są spotykane. Najczęściej towarzyszą zajęciom aerobiku w końcowej formie zajęć lub wykonywane są samodzielnie np. po zakończeniu ćwiczeń w siłowni. Gibkość jest to zdolność do wykonywania ruchów o dużej amplitudzie. Poziom rozwoju gibkości zależy od powierzchni stawów, elastyczności więzadeł, mięśni i ścięgien. Jedną z metod rozwoju gibkości jest stretching, który polega na stopniowym i ostrożnym rozciąganiu mięśni, poprawie ich elastyczności oraz zwiększaniu zakresu ruchów w stawach.

    Termin "aerobik" pochodzi od greckich słów aer (powietrze) i bios (życie), co oznacza że aby być zdrowym należy dostarczyć organizmowi tlenu poprzez ruch czyli ćw. gimnastyczne. Aerobik jako metoda propagowana przez animatorów tej dyscypliny, jest swoistym rodzajem filozofii życiowej, stylu bycia, "mody na sprawność" i sportową sylwetkę. To nie tylko ćwiczenia fizyczne, to także sposób postępowania mający na celu zwiększenie wydolności fizycznej organizmu, regulacji masy ciała i rozładowania napięcia psychicznego. Nieustannie powstają nowe formy gimnastyczno - taneczne w połączenie z innymi niekonwencjonalnymi formami ruchowymi. Wszystkie mają wspólną cechę - prowadzą do estetycznego poruszania się i kształtowania sylwetki, utrzymują dobrą kondycję fizyczną oraz przybliżają ćwiczących do stanu zadowolenia i satysfakcji. Aerobik w obecnej formie to już dziesiątki różnych zajęć prowadzonych w klubach fitness całego świata. Spośród tych zajęć można wyróżnić podgrupy, gdzie dominującym czynnikiem działającym na organizm ćwiczących są dominanty:
    - CARDIO - formy wzmacniające układ krążenia tj. Hi Lo Combo, Low Impact czy aerobik w różnych odmianach tanecznych,
    - MUSCLE - wzmacniające układ mięśniowy w sposób pośredni (bezpośrednio działają typowe ćwiczenia w siłowni),
    - CARDIO& MUSCLE - formy mieszane działające na układ krążenia jak i aparat ruchowy. Tu przykładem może być step, trening interwałowy czy TBC,
    - COOLING - formy wyciszające stretching, ćwiczenia gibkościowe czy też yoga.

    Racjonalna dieta jest nieodłącznym elementem dążenia do bycia "fit". Aby ćwiczenia odnosiły pożądany skutek w postaci zmniejszenia otłuszczenia ciała, jędrności mięśni czy poprawy zdrowia i kondycji psychofizycznej, powinni zwracać uwagę na to co jedzą. Traktowanie diety jako specjalnego, ograniczonego sposobu odżywiania jest błędne. Oczywiście każdy powinien stosować dietę, nie tylko sporadycznie jako pomoc w sytuacjach chorobowych ale na co dzień. Racjonalna dieta dobrana w zależności od potrzeb powinna być sposobem na życie pomagającym utrzymać organizm w dobrym stanie. Ważne jest aby codzienny jadłospis był urozmaicony.
    • Zrównoważona dieta składająca się z produktów pochodzących ze wszystkich grup żywności, przyczyni się do poprawy lub utrzymania na właściwym poziomie stanu zdrowia.
    • Spożywanie niewielkich i częstych posiłków w celu uaktywnienia przemiany materii, zapewni stały dopływ składników pokarmowych dla wzrostu i regeneracji tkanek.
    • Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii. Węglowodany złożone są podstawowym źródłem energii. Ich ochrona w organizmie zapobiega wykorzystaniu białka z mięśni do produkcji energii.
    • Codzienne spożywanie dużej ilości warzyw i owoców, dostarczy organizmowi węglowodanów, witamin i składników mineralnych.
    • Mięso w postaci drobiu, najlepiej piersi indyka, kurczaka, dostarczy potrzebnej ilości białka.
    • Spożywanie dużych ilości chudych ryb.
    • Ograniczenie spożywania tłuszczów, a w szczególności tych zwierzęcych jest ważnym czynnikiem utrzymania dobrego zdrowia. Spośród wielu kwasów tłuszczowych należy dostarczać organizmowi Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT) w niewielkich ilościach (1-2% ogólnej energii).
    • Uzupełnienie diety produktami bogatymi w błonnik, pobudzi perystaltykę jelit i przyśpieszy oczyszczenie organizmu z produktów przemiany materii.
    • Wśród wytycznych żywieniowych znajdują się jeszcze: ograniczenie spożywania potraw solonych i konserwowych oraz unikanie cukru i słodyczy.

    Odnowa biologiczna po wyczerpującym treningu, pomaga powrócić do równowagi psychofizycznej. Na przebieg wypoczynku wpływają dwie grupy czynników. Regenerację możemy realizować za pomocą różnych metod terapeutycznych. Pomocne mogą być sauna sucha lub mokra, pływanie, masaż, yoga a także pobyt w salonie piękności.

    Autorką powyższego artykułu jest Joanna Zapolska (Wicemistrzyni Świata w Fitness)
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  2. #2
    Sezonowiec Osiągnięcia:
    Weteran1000 punktów doświadczenia
    Avatar bulinek
    Dołączył
    30-04-06
    Postów
    1
    SOG
    0
    Otrzymał : 0 SOGi w 0 postach

    Domyślnie Aerobik tylko dla kobiet ?

    Wydaje sie, ze aerobik to rozrywka tylko dla kobiet. Mam 44 lata, jestem facetem i od 2 lat systematycznie 2 lub 3 razy w tygodniu chodze na aerobik. Jestem rodzynkiem wsrod 30 pan. Zastanawiam sie, czemu przez te 2 lata nie spotkalem innego mezczyzny na aerobiku, czy to wstyd i nie wypada?
    Pozdrawiam. Bulinek.
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  3. #3
    Znawca Osiągnięcia:
    Weteran10000 punktów doświadczenia
    Avatar sławo
    Dołączył
    01-03-06
    Skąd
    śląśk
    Postów
    1,901
    SOG
    5
    Otrzymał : 252 SOGi w 34 postach

    Domyślnie

    tak to jest u nas w polsce ludzie starsi mam tu na myśli panów krępują się chodzić do takich klubów chodz dla mnie jest to nie zrozumiałe ale równiez widać że sie to zmienia

    ps . a żona to cię tak bez problemu tam puszcza
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •