Pokaż wyniki od 1 do 1 z 1

Temat: Wszystko o JAJKACH >>wejdz<<

  1. #1
    Bywalec Osiągnięcia:
    Weteran5000 punktów doświadczenia
    Avatar Raskus
    Dołączył
    20-04-06
    Skąd
    Kielce
    Postów
    550
    SOG
    0
    Otrzymał : 14 SOGi w 8 postach

    Domyślnie Wszystko o JAJKACH >>wejdz<<

    Troche o jajkach, informacje wyczytałem dośc dawno z jakiegoś kolorowego pisemka...

    Dlaczego warto jeść jajka?
    Poniewaz zawierają one wiele substancji cennych dla zdrowia. Białko ma nieco witamin z grupy B i soli mineralnych. Najwiekszym jego bogactwem są aminokwasy, zwłaszcza bakteriob&#243;jcze lizozymy wykorzystywane przy produkcji szczepionek. Białko jaj organizm przyswaja aż w 94%, podczas gdy krowie w 80% a pochodzące z mięsa w 74%. &#379&#243;łtko zaś to bogate źr&#243;dło witamin A, D, PP, a także witamin z grupy B, łącznie z kwasem foliowym. zawiera także łatwo przyswajalne żelazo, potas, chlor, s&#243;d,siarke i magnez ok 30% tłuszczu. Zabezpieczająca jajo skorupka składa się przedewszystkim z wapnia, dlatego wymuszona i zmielona uważana jst za skuteczny lek na osteoporozę.

    Czy tłuszcze zawarte w ż&#243;łtku należą do tzw. dobrych czy złych?
    Przeważają korzystne dla człowieka tłuszcze nienasycone o działaniu przeciwmiażdżycowym. Niekt&#243;re kwasy tłuszczowe obecne w ż&#243;łtku wystepują r&#243;wnież w mleku kobiecym i nie są niezbedne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego niemowląt. Stąd zalecenie, by dziecięce zupki doprawiać właśnie ż&#243;łtiem jaj. Cholesterol zawarty w jajkach nie ma wpływu na wzrost poziomu cholesterolu w organiźmie. Jego szkodliwe działanie niweluje zawarta w ż&#243;łtku lecytyna, kt&#243;ra zapobiega m.in. tworzeniu się złog&#243;w miażdżycowych w naczyniach.

    Po czym można poznać, że jajko jest świeże?
    Pewną wskaz&#243;wką jest wygląd skorupki, kt&#243;ra powinna być matowa na skutek działania ochronnego bakteriob&#243;jczego śluzu. W miarę upływu czasu śluz ten ściera się. O tym, że jajo nie jest świeże, świadczy też charakterystyczny chlupot, kt&#243;ry słychać przy potrząsaniu nim. Po zanurzeniu w wodze świeże jajko od razu opada na dno, zepsute wypływa ostrym koncem na powierzchnię. Ponadto po wylaniu jaj na spodek świeże ma zwartą konsystencję, z wyraźnie wypukłym, lśniącym pośrodku ż&#243;łtkiem.

    Ile jajek mozna zjeśc tygodniowo?
    Światowa organizacja Zdrowia dopuszcza nawet 10 (oczywiście w diecie dorosłego i zdrowego człowieka), łącznie z tymi użytymi do przyrządzania potraw; makaron&#243;w, kotlet&#243;w, ciast itp. Polscy lekarze skłaniaja do 4-5jajek tygodniowo, z podobnymi zastrzezeniami. Generalnie im mniej jemy tłuszczy zwierzęcych i tłystych ser&#243;w, a wiecej warzyw, owoc&#243;w i chudego nabiału, tym częściej możemy pozwolić sobi na jajecznicę.

    Jakie jaja, opr&#243;cz korzych, mozemy włączy do diety?
    Najbardziej zbliżone w smaku do jaj kurzych są jajka przepi&#243;rcze i strusie. te ostatnie są dziesięciokrotnie większe od kurzych. Na twardo należy je gotować ponad 2 godziny, a na miękko-około 45 minut. Jaja gęsie i kacze z uwagi na oleisty smak nadają się gł&#243;wnie do ciast. Jajka przepi&#243;rcze poleca się zwłaszcza osobm uczulonym na białko jaja kurzego.

    Ja także dodaje do jajek podczas gotowania ich soli. S&#243;l kuchenna pomaga aby skorupka jajka nie pękała podczas gotowania się ich, a w dodatku pomaga zapobiega przyleganiu skorupki do jajka- łatwiej odchodzi, obiera się jajko ze skorupki, zwłaszcza pomga to gdy jajko jest ugotowane na miękko.

    Jajka moga być trzymane w lod&#243;wce do ok. 5 tygodni. Ugotowane zaś do 3 tygodni, ponieważ goraca wodan iszczy "osłone" jajka kt&#243;ra ochrania jajko przed bakteriami, a ciepła woda niszczy ją.

    Obecnie, ja uznaje i uważam, że jajko na miekko jest najbardziej przyswajalne. Ale to zalezy... wielu kulturyst&#243;w unika ż&#243;łtek z jajek, je ich niewielką ilośc ponieważ zaweira niezdrowy cholesterol dla człowieka.




    A teraz coś ode Mnie:
    Obawa przed spożywaniem więcej niż trzech jaj na tydzień z uwagi na obecność w nich cholesterolu jest w naszym społeczeństwie mocno rozpowszechniona. Opinie wielu specjalist&#243;w od medycyny i żywienia często są jednostronne, a czasem wręcz tendencyjne. Przeciwnicy konsumpcji jaj, w oparciu o przestarzałą informację i nie w pełni aktualną już dzisiaj wiedzę z tego zakresu, ciągle cierpią na cholesterolofobię, podczas gdy w ciągu ostatnich dwudziestu lat, w wyniku szerokich badań, istniejące kontrowersje ulegały polaryzacji i istotnym zmianom.

    Okazało się, że zawarty w jajach cholesterol nie stanowi większego zagrożenia chorobami układu krążenia i nie przyczynia się do arteriosklerozy u os&#243;b z normalną funkcją metaboliczną. Wysoka zawartość cholesterolu w ż&#243;łtku ulegała zmniejszaniu poprzez pracę hodowlaną, w wyniku kt&#243;rej udało się ją obniżyć z 270 mg (w latach 70.) do 210 mg w jednym jaju (obecnie). Dalsze obniżanie, ze względ&#243;w genetycznych i fizjologicznych, jest już niemożliwe.

    Ponadto wsp&#243;łczesna wiedza i praktyka zootechniczna pozwala wzbogacać jaja w naturalny spos&#243;b - poprzez odpowiednie żywienie niosek wprowadzając takie substancje jak: wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 oraz witaminy A i E, a także mikroelementy (w tym: selen, jod, krzem). Są to zatem substancje niezbędne do funkcji życiowych, sprzyjające zachowaniu młodości.

    W kontekście powyższych fakt&#243;w jaja, poza swoją tradycyjną funkcją żywieniową, przejmują funkcję nutraceutyk&#243;w, tj. żywności leczniczej. Temu zagadnieniu poświęca się wiele badań naukowych, międzynarodowych sympozj&#243;w i konferencji. Znawcy żywienia, medycyny i technologii jaj podkreślają ich wysokie walory kulinarne i biologiczne. Ta wiedza w krajach już znalazła praktyczne odzwierciedlenie.

    Obecnie, na przykład w USA, Niemczech, Francji bez problemu można kupić tzw. bio-jaja, eko-jaja, jaja naturalnie wzbogacone w witaminy, omega-3, kwasy tłuszczowe, jod. W Polsce poza fachowcami z branży mało kto słyszał o takich możliwościach, aby jaja przedstawiały wartość leczniczą, będąc jednocześnie wysokiej wartości surowcem spożywczym.

    Nasz konserwatyzm nie może trwać długo, bowiem na szczęście zmierzamy do integracji z Unią Europejską, a tam szybko nas tego nauczą. Szkoda, że nasza zaściankowa wiedza uderza w nas samych, w nasze rodziny, w naszych producent&#243;w jaj, przemysł żywnościowy. W Polsce dość skutecznie w wyniku rozpętanej cholesterolofobii ograniczono konsumpcję jaj, kt&#243;rych spożycie wynosi zaledwie 170 sztuk (przez rok) na mieszkańca, podczas gdy w UE, USA spożywa się około 240 sztuk, w Czechach, Brazylii i Meksyku około 300, a w Japonii i Izraelu około 400 sztuk i - o dziwo - jak wynika z powszechnych informacji, zachorowalność w tamtych rejonach na choroby serca i krążenia nie jest większa niż u nas. Chyba nadszedł już wreszcie czas na zrewidowanie naszych pogląd&#243;w i docenienie, jak doskonałym produktem pod względem biologicznym, zdrowotnym i kulinarnym są jaja.

    Wartość biologiczna

    Nie ma w przyrodzie drugiego bardziej doskonałego surowca spożywczego niż jaja. Nikt się nad tym nie zastanawia, że normalnie zniesione i zapłodnione jajo kurze po dostarczeniu energii w postaci ciepła (39 st. C przez 21 dni) przeistacza się w żywy organizm (pisklę), w kt&#243;rym jest układ kostny, mięśniowy, pokarmowy, nerwowy, immunologiczny itd. Powstał żywy organizm zdolny do wzrostu i dalszego rozwoju, jedynie energia była potrzebna do wzbudzenia życia. Zatem wszystkie niezbędne substancje potrzebne do jego stworzenia zawarte są w jaju. Ten właśnie fakt świadczy wystarczająco o jego wartości biologicznej i wskazuje, jak cenne zawiera składniki. Z prostej kalkulacji wynika, że aby w pełni zaspokoić zapotrzebowanie organizmu człowieka na wszystkie składniki niezbędne do funkcji życiowej, wystarczy konsumować jedynie jaja. Stanowią one najlepsze źr&#243;dło aminokwas&#243;w, w tym szczeg&#243;lnie egzogennych, kwas&#243;w tłuszczowych, witamin, związk&#243;w mineralnych. Należy dodać, że proporcje pomiędzy poszczeg&#243;lnymi składnikami chemicznymi, ich treści są idealne, brak jest jedynie witaminy C. Białko jaja zostało uznane przez organizację FAO/WHO za międzynarodowy wzorzec. Przyswajalność poszczeg&#243;lnych składnik&#243;w jest imponująca i niepor&#243;wnywalna z innymi produktami, na przykład Białko jest przyswajalne w 94%, tłuszcz w 95%, węglowodany w 98%, związki mineralne w 76%. Por&#243;wnajmy - przyswajalność białka zawartego w mleku kształtuje się na poziomie 85%, w ziemniakach 77%, w mięsie 78%, w roślinach strączkowych 40-60%.

    Szkoda, że bez uzasadnienia często w wielu gabinetach lekarskich zakazuje się spożycia jaj, a przecież jest to przede wszystkim żywność niskokaloryczna i pełnowartościowa. Dwa duże jaja zawierają tylko 150 kcal, a więc mogą stanowić doskonały składnik diety odchudzającej.

    źr&#243;dło:
    Prof. Tadeusz Trziszka - AR we Wrocławiu








    Substancje odżywcze - całe jajko kurze

    Ilość kalorii 75,0 kcal
    Białka 6,3 g
    Tłuszcze 5,0 g
    Węglowodany 0,6 g
    Cholesterol 215,0 mg
    Witamina A 317,0 IU
    Witamina D 24,5 IU
    Kwas foliowy 23,0 mcg
    Ryboflawina (B2) 0,254 mcg
    &#379elazo 0,72 mg
    Magnez 5 mg
    S&#243;d 63 mg 8)

    Substancje odżywcze - białko jaja kurzego

    Ilość kalorii 17,0 kcal
    Białka 3,5 g
    Węglowodany 0,3 g
    Kwas foliowy 1 mcg
    Ryboflawina (B2) 0,151 mcg
    &#379elazo 0,01 mcg
    Magnez 4 mg
    S&#243;d 55 mg

    Aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach

    Substancje odżywcze - całe jajko kurze
    Leucyna 0,543
    Izoleucyna 0,341
    Walina 0,381

    Substancje odżywcze - białko jaja kurzego
    Leucyna 0,296
    Izoleucyna 0,199
    Walina 0,224
    [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
    [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
    [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  2. Użytkownik Raskus otrzymał za ten post 2 SOGi(-ów) od użytkowników:

    ..:Damian:.. (12-12-09), SzB (02-02-10)

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •