Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7

Temat: Woda

  1. #1
    Zbanowany Osiągnięcia:
    Weteran1000 punktów doświadczenia
    Avatar fishe
    Dołączył
    12-03-06
    Postów
    831
    SOG
    0
    Otrzymał : 18 SOGi w 7 postach

    Domyślnie Woda

    Odpowiednie nawodnienie organizmu to gwarancja właściwej syntezy białka.

    Woda-pokrywa mniej więcej dwie trzecie powierzchni ziemii. W niej wiele milionów lat temu zaczęło się zycie. Prosze tylkok pomyśleć:pierwsza reakcja anaboliczna, w wyniku której połączyły się dwa aminokwasy prebiegała w wodzie. Była to pierwsza iskierka życia, po której w wyniku prób i błedów, oraz niezliczonych stopni ewolucji powstało ludzkie ciało.

    Podobnie do pierwotnych reakcji chemicznych wszelkie biochemiczne reakcje w żywym organizmie przebiegja w wodzie. Z tego powodu jest bardzo ważne, by każdej komorce naszego ciała zapewnić dostateczną ilośc wody. Dotyczy to zwłaszcza komórek mięsniowych.

    Posuchajcie kulturyści: ilość wody w waszym organizmie może zaważyc na tym, czy będą w nim zachodzić procesy anaboliczne czy kataboliczne.

    NAWODNIENIE KOMĂ?REK A SYNTEZA BIAŁEK

    Nabrzmiałe komórki oznaczają anabolizm.
    Ilość wody zawartej w komorce, określana jako stan nawodnienia komórkowego, może się szybko zmieniać. Zmiany nawodnienia komórki mają wpływ na przebiegające w niej procesy metaboliczne, zwłaszcza na przemianę białka.
    Takie czynniki, jak hormony kataboliczne, niskie stężenie glutaminy i zmiany w przemianie aminokwasów mogą spowodować, że organizm znajdzie się w styanie katabolicznym. Te same czynniki mają wpływ na poziom nawodnienia komórek.

    Aminokwasy wraz z sodem transportowane sa w specjalny sposób przez błonę komórkowa do wnętrza komórek. Wrost wewnątrzkomórkowego stężenia sodu powoduje przypływ wody do komórki. Hormony także mają wpływ na to, jaka ilośc wody wpływa i wypływa z komórki. Insulina może powodowac nabrzmienie komórki poprzez uaktywnienie sodu i uzależnionego od potasu systemu transportowego, umozliwiającego akumulację tych jonów w obrębie komórki.

    Woda napływa do niej, aby rozcieńczyć nadmierne stężenie soli. Glukagon oraz kilka innych hormonów powoduje kurczenie się komórek, ponieważ otwiera kanaliki, przez które z komórki ucieka potas.

    ZNACZENIE AMINOKWASĂ?W W NAWODNIENIU KOMĂ?REK

    Glutamina jest aminokwasem występującym w organizmie w największych ilościach. Stanowi ona ponad 50% wolnych aminokwasów w komórkach mięsniowych. Błony komórkowe mięśni dysponują zarówno rozwiniętym systemem transportu służącym wchłanianiu glutaminy, jak i zdolnością wytwarzania jej.

    Glutamina może zarówno stymulowac syntezę białka, jak i zapobiegać jego rozkładowi w mięśniach. Tym samym glutamina staje się aminokwasem mającym największy wpływ na to, ile wody dociera do komórek. Fizjologiczne stężenie glutaminy powoduje zwiększenie objetości komórki o 12% w ciągu dwóch minut.

    Ponieważ duże ilości glutaminy przenoszone są do mięsni przez system transportu sodu, zwiększa się tym samym wewnątrzkomórkowe stężenie sodu, co pociąga za soba wzrost ilości wody w komórce mięśnia.

    W czasie choroby u pacjentów, u których zaobserwowano niedobór glutaminy, wystepowało także odwodnienie komórek mięsniowych. Na tej podstawie można sądzić, że niewystarczający transport glutaminy powduje odwodnienie komórek i katabolizm.

    Niestety jest to bardzo nietrwały aminokwas. Cała glutamina, którą spożywamy pod postacią białka bądź wolnego aminokwasu, zostaje przetworzona w żołądku i nie dociera do krwiobiegu. Stwarza to sytuację, która określiłbym jako "paradoks glutaminowy". Większa ilośc glutaminy mogłaby wprowadzić nasz organizm w stan nieposkromionego anabolizmu, ale nie jesteśmy w stanie ażtak efektywnie stosować odżywek, ze względu na omawianą tu dużą niestabilność tego aminokwasu.
    Taqk naprawde nie musimy jednak korzystać z odżywek zawierających glutaminę. Naukowcy stwierdzili bowiem, iż aminokwasy o rozg+ałęzionych łańcuchach są wykorzystywane przez mięśnie do syntezy glutaminy. Kiedy synteza taka zwiększa sie, wzrasta też ilość aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach dostarczanych do komórek przez błonę komórkową, co powduje zwiększenie nawodnienia komórek. W normalnych okolicznościach nasze mięsnie zawierają duże ilości glutaminy, są właściwie nawodnione i podlegają procesom anabolicznym. Do nas należy tylko stała troska o to, by nie traciły swopich zasobów glutaminy i nie uległy odwodnieniu.

    JAK UTRZYMAĆ WODĘ W ORGANIZMIE

    Przeciętny człowiek skłąda się w 66% z wody, a jego mięsnie aż w 80%. Nie jest rzeczą przypadku, iż to właśnie przede wszystkim w mięsniach przebiegają najwazniejsze procesy syntezy białka. woda jest niezbędnym składnikiem tej syntezy. Kulturyści, w związku ze swym rozwiniętymumięsnieniem, mają w swym organizmie procentowo więcej wody niż przeciętnie. Oznacza to, że aby ich organizm był właściwie nawodniony, musza także spożywać więcej wody.

    Wydaje Ci się zapewne, że pijesz bardzop dużo, tymczasem większość z nas jest odwodniona na właśne życzenie. Taka sytuacja wystepuje zawsze wtedy, gdy nie wypijamy diośc płynów, ponieważ nie czujemy się spragnieni. Każdy z nas wydala codziennie przynajmniej 400 ml wody oddychając, 400ml przez skórę i 1000ml przez nerki. Nalezy pamiętać, że jest to tylko minimum. Przy aktywnym trybie zycia ilośc wydalanej wody zwiększa się, tak samo jak w czasie upału. Picie kawy i innych napojów zawierających kofeinę ma efekt moczopędny, a zatem powoduje utratę wody z organizmu.

    Aby zachoweać równowagę, trzeba stale uzupełniać poziom wody wydalanej z organizmu. Większość ludzi pije przede wszystkim podczas posiłków, a pomiędzy nimi sięga jedynie po napoje kofeinowe. Zastanów się, czy wypijasz minimum 2 litry wody dziennie?

    Nawet jeśli tracisz tylko tę ilość wody, która stanowi 1% wagi ciała, tracisz jednocześnie zdolność regulowania temperatury organizmu. Może to powaznie organiczyć twoją fizyczną aktywność. Jeżeli zaś stracisz ilość wody, która stanowi 7% wagi ciała i będziesz ćwiczył w upale, możesz nawet zemdleć. Badania wykazały, iż podczas treningu w czasie upału z pragnienia wypijamy zaledwie połowę płynów niezbednych do zrekompensowania utraconej wody.

    Warto jeszcze raz powtórzyć i powtarzać w nieskończoność:pragnienie bardzo słabo odzwierciedla rzeczywiste zapotrzebowanie organizmu na wode

    Zwykle można je zaspokoić wypijajac pół litra płynu. Tymczasem pełne nawodnienie organizmu nie odbywa się tak od razu. Nawet po spożyciu dużej ilości płynów orghanizm będzie potrzebował kilku godzin, a nawet dni, aby w pełni odbudować swe zasoby. Dokładny czas trwania procesu nawadniania zalezy od stopnia odwodnienia i od tego, które tkanki utraciły najwięcej w dy. Tkanki skróna i mięśniowa, które składają się w większej mierze z wody, najdłuzej wychodzą ze stanu odwodnienia.

    Możesz spróbować ustalić swe dzienne zapotrzebowanie na owde, określając ile jej tracisz w ciągu dnia. Przeciętny człowiek traci ok. 1,8 litra wody siedząc przy biurku w klimatyzowanym biurze. Jeśli więc wykonujesz jakieś ćwiczenia w upale, możesz tracić nawet 1 l wody na godzinę. Niektórzy sportowcy mogą wypocić nawet 2 litry w ciągu godziny. Więc jeśli pracujesz w biurze, a potem dwie godziny trenujesz powinieneś spożywac w granicach 3,8-4 l wody dziennie.
    Jeśli twoja praca wymaga fizycznej aktywności i przebywania przez długie godziny na dworze, w upale, a prócz tego jeszcze przez godzinę trenujesz, wtedy będziesz potrzebował 6,8-7 litrów wody.
    Są to przybliżone szacunki dotyczące minimalnego zapotrzebowania organizmu, ale pomoga uzmysłowić Ci, czy właściwie dbasz o równowagę wodną organizmu.

    Skoro jesteś kulturysta, świetnie wiesz, jak wazne jest odpowiednie planowanie. Nie jesteś wielbłądem, więc nie możesz wypijać całej potrzebnej Ci wody za jednym posiedzeniem. Tracisz wodę przez cały czas, a zatem cały czas musisz ją uzupełniać. Oznacza to, że aby zapobiegać odwodnieniu organizmu, musisz pić przed, podczas i bezpośrednio po treningu. wystarczy pić wodę, ale wiele napojów proponowanych sportowcom zawiera też dodatkowo sól, która tracisz pocąc się i węglowodany, które pomogą w uzupełnieniu glikogenu.

    UNIKAJ KATABOLIZMU

    W normalnych warunkach komorki ciała sa nawodnione i znajdują się w stanie anabolicznym. Zamiast się martwić o to, jak jeszcze zwiększyć anabolizm, należy raczej starać się unikać odwodnienia i przejścia w stan katabolizmu.

    Trzy czynniki mogą doprowadzić do odwodnienia komórek:

    1-niedostateczne spożycie płynów
    2-nie dość aktywny system transportu aminokwasów
    3-niewystarczający poziom glutaminy w komórce

    Pierwszego łatwo uniknąć-po prostu przy każdej okazji pij dużo wody.
    Drugie nie jest zbyt prawdopodobne, jeśli nie cierpisz na zadne przewlekłe choroby
    Trzecie natomiast jest przedmiotem stałej troski kulturystów i dotyczy ilości wody transportowanej do komórek i służącej utrzymaniu wewnątrzkomórkowego stęzenia glutaminy. Stosowanie odżywek zawierających amkinokwasy o rozgałęzionych łańcuchach pomoże w utrzymaniu syntezy glutaminy.

    Minęły miliony lat, ale owa prosta chemiczna reakcja łączenia się dwóch aminokwasów niewiele się przez ten czas zmieniła. Jedyna różnica polega na tym, że obecnie synteza białka przebiega w indywidualnych komórkach, które musza mieć zapewnioną odpowiednią ilość owdy.
    A zatem, jeśli chcesz uniknąc katabolizmu i ryzyka zaniku mięsni, zapewnij wodę komórkom swego ciała.

    źródło: szymiec.pl
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  2. #2
    Doświadczony Osiągnięcia:
    Weteran5000 punktów doświadczenia
    Avatar MADOX
    Dołączył
    01-04-06
    Skąd
    GRUDZIADZ
    Postów
    832
    SOG
    0
    Otrzymał : 6 SOGi w 1 poście

    Domyślnie

    bardzo dobry artykul woda to jeden ze skladnikow przy budowie muskulatury a szczegulnie masy osobiscie wypijam od 4 do6 litrow wody dziennie i nie wyobrazam soebie bez niej budowy miesni
    [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
    SERDECZNIE ZAPRASZAM
    GORĄCO POLECAM
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  3. #3
    Zbanowany Osiągnięcia:
    Weteran1000 punktów doświadczenia
    Avatar fishe
    Dołączył
    12-03-06
    Postów
    831
    SOG
    0
    Otrzymał : 18 SOGi w 7 postach

    Domyślnie

    podobnie jak ja tez staram sie tyle wypijac ale nie zawsze mi to wychodzi a szegoleni wtedy gdy nie mam treninigu
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  4. #4
    Sezonowiec Osiągnięcia:
    Weteran1000 punktów doświadczenia
    Avatar donleone
    Dołączył
    13-04-06
    Skąd
    Augustów
    Postów
    72
    SOG
    0
    Otrzymał : 3 SOGi w 1 poście

    Domyślnie

    :-) no to chlopaki piateczka :) ja osobiscie wypijam okolo 6 litrow wody dziennie

    a Ci co nie pija niech zaluja - nie wiedza co traca - a jezeli nie wiedza to niech przeczytaja powyzszy artykul ;)
    [center]"Pozwól mi zwyciężyć, a jeżeli nie zdołam, pozwól mi być dzielnym w mej walce" - A. Schwarzenegger
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  5. #5
    Doświadczony Osiągnięcia:
    Weteran5000 punktów doświadczenia
    Avatar MADOX
    Dołączył
    01-04-06
    Skąd
    GRUDZIADZ
    Postów
    832
    SOG
    0
    Otrzymał : 6 SOGi w 1 poście

    Domyślnie

    oj traca traca i to bardzo duzo traca woda obok trenngu i diety to podstawa
    [link widoczny dla zalogowanych Użytkowników]
    SERDECZNIE ZAPRASZAM
    GORĄCO POLECAM
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  6. #6
    Zbanowany Osiągnięcia:
    Weteran1000 punktów doświadczenia
    Avatar fishe
    Dołączył
    12-03-06
    Postów
    831
    SOG
    0
    Otrzymał : 18 SOGi w 7 postach

    Domyślnie

    bez wody nie ma zycia tak juz jest ze kulkturysta pije ciagle wode bez opamietania :wink:
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  7. #7
    Amator Osiągnięcia:
    Weteran1000 punktów doświadczenia
    Avatar pakernia.pl
    Dołączył
    31-03-06
    Skąd
    Częstochowa
    Postów
    289
    SOG
    0
    Otrzymał : 1 SOGa w 1 poście

    Domyślnie

    to Wam jeszcze dodam, że woda jest najtańszym i najlepiej dostępnym... lekiem wykrztuśnym a także możną ją stosować przy bólach żolądka i biegunkach tylko w tym przypadku musi być bardzo zimna, najlepiej prosto z lodówki, prawie zamarznięta :cool:
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •