Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Poka wyniki od 1 do 10 z 12

Temat: BIAKO jako skadnik naszych posikw – niezbdny element odywania ?

  1. #1
    Moderator Amator Osignicia:
    Tagger First Class1000 punktw dowiadczenia1 rok zarejestrowany
    Avatar Kordian Skibiski
    Doczy
    18-04-14
    Skd
    Czstochowa
    Postw
    409
    SOG
    9
    Otrzyma : 62 SOGi w 35 postach

    Domylnie BIAKO jako skadnik naszych posikw – niezbdny element odywania ?

    BIAKO jako skadnik naszych posikw – niezbdny element odywania ?

    Biako to jeden ze skadnikw makro w naszych planach ywieniowych, ktry od lat wzbudza wiele kontrowersji i sprzecznych opinii. Jedni uwaaj e naley spoywa go w wikszym ilociach, inni stoj wrcz w opozycji i uwaaj, e wiksze dawki s bezuyteczne dla naszego organizmu, Jak to w kocu jest z tym mitycznym BIAKIEM? Oczywicie prawda jak zwykle ley gdzie porodku, ja jestem zwolennikiem zderzenia teorii i praktyki aby znale tzw. zoty rodek w przypadku iloci spoywanego biaka.

    Odpowiedzmy sobie najpierw na pytanie co to w ogle jest biako? Pomin jak zwykle reguki rodem ze szkoy skupiajc si jedynie na tym co nas ludzi trenujcych jak i tych, ktrzy nie trenuj ale odywiaj si racjonalnie interesuje i co zrozumiemy bez fachowej wiedzy.
    Biako to skadnik poywienia, ktry odpowiada za odbudow zniszczonych tkanek, a take za rozbudow masy miniowej stymulowanej odpowiednim treningiem.
    Biaka dzielimy gwnie ze wzgldu na pochodzenie czyli na rolinne i na zwierzce.
    Istotniejsz rol dla naszego organizmu peni oczywicie biaka zwierzce ze wzgldu na lepsz przyswajalno, lepsze trawienie i wyszy wspczynnik BV czyli wartoci biologicznej.
    Jednake nie skrelabym do koca biaek rolinnych ale o tym napisz w dalszej czci, gdy wok tego rodzaju biaka narosa negatywna atmosfera a jest to zupenie nieuzasadnione.

    Zajmiemy si najpierw przyswajalnoci i trawieniem, bo wiele osb myli oba pojcia lub wrcz uznaje je za rwnowane.
    Przyswajalno to zdolno organizmu do wykorzystania aminokwasw uwolnionych w procesie trawienia biaek. Z procesem tym wie si ilo biaka jaki moemy spoy w cigu doby, nadmiar biaka ktrego organizm nie wykorzysta nie kumuluje si w organizmie tylko zostanie niestety wydalony. Na proces przyswajania biaka ma wpyw wiele czynnikw ale najwaniejszym jest odpowiednia stymulacja treningiem gwnie siowym. Uszkodzona tkanka miniowa potrzebuje do odbudowy duo wicej materiau budulcowego, czyli aminokwasw ze strawionych biaek ni organizm ktry nie poddany jest takiemu wysikowi.
    Treningi wytrzymaociowe nie powoduj tak duych zniszcze w obrbie tkanki miniowej, dlatego taki wysiek nie generuje wikszego zuycia biaka pokarmowego.
    Jest jeszcze kilka przypadkw kiedy organizm ma zwikszone zapotrzebowanie a co za tym idzie lepsz przyswajalno biaka – s to stany chorobowe, okres regeneracji po chorobie, cia i okres po ciy podczas karmienia (laktacja)

    Trawienie biaka to proces w ktrym biako dostarczone z zewntrz jest przetwarzane na aminokwasy, ktre organizm jest zdolny wykorzysta do swoich procesw. Od czego zaley strawno biaka ?
    Gwnie zaley to od rodzaju biaka. Strawno biaek pochodzenia zwierzcego jest ze wzgldu na ich struktur generalnie wysza, biaka rolinne s trawione w obecnoci bonnika oraz inhibitorw procesw trawiennych, ktry utrudnia proces trawienia, czyli zmniejszaj strawno. Jednak ta cecha biaek rolinnych ma swoj zalet, o tym te napisz niej.
    Trawienie zaley take od nas samych, nieodpowiednie odywanie, spoywanie alkoholu w nadmiernej iloci, zbyt maa ilo warzyw a co za tym idzie bonnika powoduje osabienie funkcji trawiennych naszego organizmu.
    Biaka rnego pochodzenia maj te rny czas trawienia a co za tym idzie czas uwalniania aminokwasw do organizmu. Mieszaniny rnych rodzajw biaek dziki temu maj dla organizmu lepsz funkcjonalno ni jedzenie tylko jednego rodzaju pokarmu z jednym rodzajem biaka, chodzi tu u ludzi ktrzy jedz 4-6 razy dziennie posiki skadajce si z tych samych produktw. Pomijam oczywicie kulturystw w fazie przygotowa do zawodw ale caa reszta ludzi jedzc w ten sposb zwyczajnie robi sobie krzywd.

    Przejdmy teraz do magicznej wartoci BV czyli warto biologiczn biaka. Co to w ogle jest?
    Warto biologiczn poywienia (w tym wypadku biaka) okrela si porwnujc skad aminokwasowy ze skadem aminokwasowym biaka wzorcowego.
    Biako wzorcowe charakteryzuje si najwaciwszym z punktu widzenia czowieka zawartoci poszczeglnych aminokwasw. Dla czowieka przyjto jako wzorcowe biako jaja kurzego – ma ono warto rwn 100 (100%). Generalnie biaka zwierzce maj warto BV rwn lub wysz 100, biaka rolinne klasyfikuj si poniej tej wartoci.
    Podsumowujc dla organizmu najlepsze s biaka o wartoci BV rwnej lub wyszej od 100, gdy wtedy mamy pewno ze dostarczamy pen pule aminokwasow do organizmu.

    Teraz przejdmy do najczciej zadawanych pyta dotyczcych biaka. Oczywicie numerem jeden w tej klasyfikacji jest pytanie o iloci spoywanego biaka podczas jednego posiku.
    Warto ta obrosa ju dosownie mitem– sam pamitam jak przez duszy czas wiele osb powtarzao warto 30 g jako maksymaln ilo biaka, jak potrafi w jednym posiku przyswoi czy tam strawi organizm. Mnie jednak, jako osobie niezwykle ciekawskiej i podejrzliwej nigdy nie pasowao, e dla kadej osoby przyjto jak tam warto wyraon liczb. Z mojego punktu widzenia jest to oczywist BZDUR, poniewa kady organizm jest przecie indywidualn jednostk funkcjonujca w innych czynnikach rodowiskowych, kady jest innej budowy ciaa (ektomorfik, mezomorfik, endomorfik i mieszaniny) ma inna wag, wzrost, wiek, inny rodzaj wykonywanej pracy. Ustalenie jednej wartoci iloci spoywanego biaka dla KADEJ osoby jest wg mnie niemoliwe a wrcz szkodliwe. Dlaczego? Organizmy niektrych osb nawet zdrowe mog nie poradzi sobie nawet z wartoci 30 g na posiek dlatego indywidualizm przy przygotowaniu planu ywieniowego ma a tak due znaczenie.

    Tutaj musimy wrci wanie do przyswajalnoci i strawnoci biaek – z praktycznego punktu widzenia zauwayem, e osoby trenujce duej s w stanie zarwno przyswoi jak i strawi wiksze iloci biaek bez szkody dla organizmu, ni osoby pocztkujce lub nietrenujce.

    Podobnym pytaniem jest to o ilo spoywanego biaka w cigu dnia, czyli zapotrzebowania iloci biaka na 1 kg masy ciaa.

    Generalnie dla osb zdrowych NIETRENUJCYCH przyjmuje si warto ok 0,8 do 1,0 g na 1 kg masy ciaa, dla osb trenujcych rekreacyjnie sporty mieszane siowo – wytrzymaociowe ta warto jest niewiele wysza od ok 1,1 do 1,3 g na 1 kg masy ciaa
    Dla uprawiajcych sporty siowe te wartoci ksztatuj si od 1,6g wzwy. Z praktyki znam osoby spoywajce biako w iloci nawet 4 g na 1 kg masy ciaa bez negatywnego wpywu na organizm (potwierdzone badaniami). Podkrelam cay czas, e jest to warto stricte indywidualna i nie naley tkwi w wskich ramach ustalonych przez kogo wczeniej.

    Z praktyki wychodz z zaoenia, e najlepiej zacz od wartoci niszych powoli zwikszajc lub zmniejszajc ilo biaka w zalenoci od zapotrzebowania, celu i wynikw bada lekarskich.

    Dalej przechodzimy do pytania: ktre biako, czyli jaki rodzaj jest najlepszy.

    Nie ma na to niestety prostej odpowiedzi. W przypadku osb trenujcych siowo lecz zaawansowanych najprostszym rozwizaniem jest spoywanie biaek zwierzcych.
    Jednake w przypadku osb trenujcych rekreacyjnie lub osb wrcz nietrenujcych to pytanie ma wiele odpowiedzi.
    Biako jako skadnik poywienia ma dwie niezaprzeczaln zalety – po pierwsze nadmiar nie odkada si w organizmie pod postaci tkanki tuszczowej i drug tak, e ma efekt termogeniczny, czyli krtko mwic podkrca metabolizm NAWET U OSB NIE TRENUJCYCH.
    Dlaczego to podkreliem? Ta cecha jest wana u osb, ktre nie mog z pewnych wzgldw (gwnie zdrowotnych) trenowa a chc zachowa odpowiedni wag ciaa i zdrowie.
    I tutaj wrmy wanie do biaek rolinnych. Z pewnych wzgldw wanie one maj przewag podczas procesu utraty wagi a dokadniej tkanki tuszczowej. S trudniej trawione, gorzej przyswajalne, lecz dziki temu generuj wiksz termogenez w organizmie. Przy okazji spoywanie biaek rolinnych wie si bezporednio ze spoyciem cennego bonnika.
    Dlatego nie pomijam nigdy biaek rolinnych przy tworzeniu planw ywieniowych dla osb trenujcych rekreacyjnie bd po prostu nietrenujcych.
    Uywanie biaek rolinnych w planie ywieniowym powoduje wiksz moliwoci urozmaicenia posikw, lepsz prac naszego organizmu dziki spoywanemu bezporednio z nim bonnika a take innych wanych witamin i mikroelementw.
    Jednake jestem przeciwnikiem diet wegaskich, lecz nie wegetariaskich czyli dopuszczajcych spoycie nabiau i ryb.
    Dieta wegetariaska u osb DOROSYCH jest jak najbardziej odpowiednim planem ywieniowym i nie jest szkodliwa.
    Dla dzieci spoycie biaka zwierzcego jest po prostu konieczne.
    I tutaj dua uwaga – artyku ten jest o biaku jako skadniku poywienia i nie omawiam w nim suplementw, ktre mog by uywane jako zamienniki – czyli tzw. biaek w proszku.
    Tutaj sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana i generalnie wikszo biaek rolinnych w proszku jest zupenie bezwartociowa.

    Wan kwesti jest te wyliczanie wartoci (iloci) biaka w codziennym planie ywieniowym.

    Przy wyliczaniu zapotrzebowania kcal przyjmujemy jako warto 1 g czystego biaka = 4 kcal.
    Wikszo nie przykada uwagi do tego elementu ale nasuwa si tutaj pytanie skd si owe 4 kcal wziy. Przecie biako nie jest rdem energii tylko materiaem budulcowym to na jakiej podstawie przyjto tak warto. Wartoci te przyjto w bardzo prosty, wrcz opatologiczny sposb- obliczono ile energii uwolni SPALENIE ( tak jak w ogniu) 1 grama biaka.
    Tyle, e organizm nie uwalnia energii w ten sposb i wg mnie taka warto jest zupenie bdna.
    Trawienie biaka to proces dla organizmu do energochonny a ju proces przetworzenia biaka w materia energetyczny (tak, jest taka moliwo) to w ogle ju proces podczas ktrego organizm musi wytworzy wicej energii, ni jest w stanie odzyska energetycznie z przetworzonego w ten sposb biaka. Dlatego taki mechanizm zachodzi w organizmie niezmiernie rzadko gdy dla organizmu jest to proces zupenie nieopacalny– najczciej zachodzi u osb z bardzo nisk zawartoci tkanki tuszczowej (organizm ju nie ma wtedy jak czerpa energi z tego elementu ciaa), czyli czsto w stanach chorobowych jak np. rak.
    Jednake na potrzeby praktyczne warto jednak operowa t wartoci ustalajc plany ywieniowe.
    Majc jednak na uwadze to co napisaem wyej.
    Pamitajmy, e spoywajc biako rolinne wraz ze zwierzcym zwikszamy take jego biodostpno dla organizmu gdy wtedy pula aminokwasowa jest pena i organizm moe je w peni przyswoi czyli wykorzysta.
    Dlatego pomimo, i wikszo uwaa to za bd w odliczaniu iloci biaka w diecie bior pod uwag take biako rolinne.

    Jest jeszcze jedno wane pytanie ktre czsto sysz – czy wiksze spoycie biaka nie ma zego wpywu na stan naszego zdrowia ?

    Dla ZDROWEGO organizmu spoycie biaka na poziomie ktre nasz organizm potrafi przyswoi nie spowoduje adnych negatywnych reakcji w sensie zdrowotnym. Tyle, e skd mamy wiedzie ile tego biaka jest dla nas optymalne ? Trzeba dokadnie obserwowa reakcje naszego organizmu i BEZWZGLDNIE chocia raz w roku przeprowadza „serwis” naszego organizmu pod postaci bada lekarskich – czynniki na ktre gwnie musimy zwrci uwag to poziom kreatyniny w moczu, obecno biaka i krwi w moczu oraz na wartoci wynikw krwi - enzymw wtrobowych ASPT , ALT oraz poziom bilirubiny – wyniki odbiegajce od normy natychmiast powinny zwrci nasz uwag i spowodowa natychmiastow wizyt u lekarza ktry powinien skierowa nas na dalsze badania.
    Wszystkie badania naukowe nie stwierdzaj jednoznacznie jakoby wiksze spoycie biaka miao BEZPOREDNIO wpyw na stan naszego zdrowia w SPOSB NEGATYWNY – tyle, e s to badania przeprowadzane na osobach zdrowych dlatego musimy dba o to eby by wanie w tej grupie ludzi.

    Czy zatem biako zbdne czy niezbdne w naszym odywianiu ?
    Tutaj odpowiedz jest bardzo prosta – NIEZBDNE – jest to podstawowy element diety, bez ktrego organizm nie bdzie funkcjonowa. O ile organizm moe oby si bez wglowodanw czy okresowo bez tuszczy (ale tylko okresowo!) o tyle bez biaka jego funkcjonowanie jest niemoliwe- odbudowa zniszczonych komrek to proces nieustanny w naszym organizmie – bez biaka po prostu … rozpadniemy si na kawaki.

    Kordian Skibiski , [link widoczny dla zalogowanych Uytkownikw]
    Treningi personalne na terenie Czstochowy , KONSULTACJE ONLINE - ukadanie diety , treningw , porady w sprawie suplementacji tel 508 323 682 , trener.kordian@gmail.com , https://www.facebook.com/Trener.Personalny.Kordian
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  2. Uytkownik Kordian Skibiski otrzyma za ten post 6 SOGi(-w) od uytkownikw:

    Baloniarz (07-08-14), fallenursus (07-08-14), maniek1988 (07-08-14), Tomi! (07-08-14), USgorn (07-08-14), Wesoy_Grabarz (20-11-14)

  3. #2
    neverending science experiment Moderator #Doping Osignicia:
    Trzech znajomychOverdriveStworzenie albumu zdj50000 punktw dowiadczeniaTagger First Class
    Nagrody:
    Master Tagger
    Avatar fallenursus
    Doczy
    11-03-09
    Skd
    Montreal
    Wiek
    45
    Postw
    12,142
    SOG
    1,873
    Otrzyma : 3,153 SOGi w 2,487 postach

    Domylnie

    Ostatnio grupa poliquena wydaa artyku gdzie sugeruj poparte badania spoycie biaka wanie a takich iloscich jak napisae 4-4,4gr na kg na redukcji.. Gdzie tu to tu wrzuciem i Dtx si z tumaczeniem ekhm...leniuchuje :)

    Bd Art Kordian.
    we fight like siblings
    but we fuck like champions


    [link widoczny dla zalogowanych Uytkownikw]
    [link widoczny dla zalogowanych Uytkownikw]

    warto dolaczyc!
    Trenbolone abuser.
    Public Enemy #1
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  4. #3
    Dowiadczony Osignicia:
    Tagger First ClassOverdrive10000 punktw dowiadczeniaWeteran
    Avatar Baloniarz
    Doczy
    08-05-11
    Wiek
    38
    Postw
    1,349
    SOG
    213
    Otrzyma : 300 SOGi w 168 postach

    Domylnie

    Good Work trenerze :)
    A kiedy ju signiemy dna, musimy uwaa, eby to dno nie odpado.
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  5. #4
    Sezonowiec Osignicia:
    31 dni zarejestrowany100 punktw dowiadczenia
    Avatar gymrun
    Doczy
    18-07-14
    Postw
    8
    SOG
    0
    Otrzyma : 0 SOGi w 0 postach

    Domylnie

    W sumie prawda z t iloci, chocia duo zaley od metabolizmu. U mnie by si to nie sprawdzio
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  6. #5
    Sezonowiec Osignicia:
    3 miesice zarejestrowany500 punktw dowiadczenia
    Avatar nisowa
    Doczy
    20-11-14
    Skd
    Warszawa
    Postw
    1
    SOG
    0
    Otrzyma : 1 SOGa w 1 pocie

    Domylnie

    Zatem pozostaje je biako :) A nie uwaacie, e organizm potrzebuje wszystkiego, tylko w odpowiednich dawkach?
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  7. Uytkownik nisowa otrzyma za ten post SOGi od uytownika(-w):

    Wielki_John (08-12-14)

  8. #6
    Moderator Amator Osignicia:
    Tagger First Class1000 punktw dowiadczenia1 rok zarejestrowany
    Avatar Kordian Skibiski
    Doczy
    18-04-14
    Skd
    Czstochowa
    Postw
    409
    SOG
    9
    Otrzyma : 62 SOGi w 35 postach

    Domylnie

    jak sama nazwa wskazuje opisalem biako jako jeden ze skadnikw naszego poywienia - samego biaka nie spozywamy - nigdzie tego nie napisalem
    Treningi personalne na terenie Czstochowy , KONSULTACJE ONLINE - ukadanie diety , treningw , porady w sprawie suplementacji tel 508 323 682 , trener.kordian@gmail.com , https://www.facebook.com/Trener.Personalny.Kordian
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  9. Uytkownik Kordian Skibiski otrzyma za ten post SOGi od uytownika(-w):

    Wielki_John (08-12-14)

  10. #7
    Bywalec Osignicia:
    Tagger First ClassTrzech znajomychWeteran5000 punktw dowiadczenia
    Avatar Wesoy_Grabarz
    Doczy
    12-10-14
    Skd
    Z Pieka Rodem
    Postw
    674
    SOG
    138
    Otrzyma : 99 SOGi w 91 postach

    Domylnie

    Bardzo dobry i ciekawy art :) na temat biaka zawsze byo jakie mae zamieszanie czy za duo a moe zamao :D a jest tak jak napisae kwestja indywidualna :)
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  11. Uytkownik Wesoy_Grabarz otrzyma za ten post SOGi od uytownika(-w):

    Wielki_John (08-12-14)

  12. #8
    Sezonowiec Osignicia:
    1 rok zarejestrowanyTagger Second Class1000 punktw dowiadczenia
    Avatar fit_Anetka
    Doczy
    09-12-16
    Postw
    20
    SOG
    0
    Otrzyma : 0 SOGi w 0 postach

    Domylnie

    Jako bardzo zdrowe rdo wapnia polecam ryby. Czsto niestety nasza poda biaka ogranicza si do kurczaka i jajek, zapominamy o rybach! Bardzo polecam zapozna si z artykuem: http://www.kobiety.pl/lifestyle/ryby
    Opisane s drogocenne wartoci, podane gatunki ryb, po ktre warto sign. Chocia 1-2 razy w tygodniu ;)
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  13. #9
    Sezonowiec Osignicia:
    Tagger First Class7 dni zarejestrowanyOverdrive250 punktw dowiadczenia
    Avatar SIKOR1987
    Doczy
    03-10-17
    Postw
    48
    SOG
    0
    Otrzyma : 0 SOGi w 0 postach

    Domylnie

    Witaj. Jestem tutaj aby pomc Ci speni marzenia, sprawi aby w kocu by/a usmiechnit osoba, pen szczcia, odwagi, pewnoci siebie.
    Pomog zrealizowa Ci cel ktry sobie obierzesz :)
    Jeli jeste osob oty, chcesz zrzuci zbdne kilogramy?
    A moe jeste typem ektomorfika i ciko przybra Ci na masie?
    aden problem! Nie ma rzeczy niemoliwych

    Jestem certyfikowanym trenerem personalnym oraz dietetykiem, znam rne sposoby treningu siowego, kondycyjnego, treningu z wasn mas ciaa. Swoje dowiadczenie zdobywaem poprzez przerne kursy prowadzone przez czowk Fitness'u, ksiki, eksperymenty na samym sobie.

    Co oferuj?
    -Indywidualny plan treningowy
    -Indywidualny plan ywieniowy
    -Monitorowanie postpw
    -Stay kontakt 24/h
    -Prowadzenie online
    -Spotkania z podopiecznymi
    -Korygowanie zmian w diecie oraz treningu
    -Zmienne plany treningowe oraz ywieniowe

    Chcesz dowiedzie si wicej? Masz pytania? Zadzwo!
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

  14. #10
    Sezonowiec Osignicia:
    31 dni zarejestrowanyTagger Second Class
    Avatar rafiii123
    Doczy
    02-03-18
    Postw
    11
    SOG
    0
    Otrzyma : 0 SOGi w 0 postach

    Domylnie

    W tym momencie prawdopodobnie doskonale zdajesz sobie spraw, e biako jest kluczowym budulcem dla regeneracji i wzrostu mini, jeeli chcesz si o tym co dowiedzie to wejd naszego bloga:
    [link widoczny dla zalogowanych Uytkownikw]
    znajdziesz tam odpowiedzi takie jak:

    Jakie s ograniczenia?
    Ile biaka moe trawi nasze ciao w tym samym czasie?
    Ile razy dziennie spoywa biako, kiedy budujesz minie?
    Ile koktajli proteinowych dziennie trzeba wypi aby zbudowa minie?

    Jeeli masz pytania tutaj to z chci odpowiem :)
    Odpowied z Cytatem Odpowied z Cytatem Podziel si na Facebook

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie moesz zakada nowych tematw
  • Nie moesz pisa wiadomoci
  • Nie moesz dodawa zacznikw
  • Nie moesz edytowa swoich postw
  •