Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3

Temat: Przetrenowanie

  1. #1
    Administrator Osiągnięcia:
    Trzech znajomychWeteranTagger First Class50000 punktów doświadczenia
    Nagrody:
    Nagroda za posty
    Avatar marcinczwa
    Dołączył
    15-02-06
    Postów
    2,283
    SOG
    185
    Otrzymał : 203 SOGi w 101 postach

    Domyślnie Przetrenowanie

    Słowo "przetrenowanie" jest ogólnym pojęciem opisującym jakikolwiek długo- lub krótkotrwały stan, w którym nastąpiło zachwianie równowagi między treningiem lub ćwiczeniami a regeneracją. Wynikiem jest ostre, długotrwałe wyczerpanie, powodujące spadek możliwości treningowych.

    Syndrom przetrenowania (stagnacja) jest wynikiem długiego okresu bardzo obciążającego treningu, rezultatem czego zaczynają pojawiać się fizyczne emocjonalne i oznaki, które nie ustąpią jeżeli zakres treningu nie zostanie drastycznie zmniejszony, czy nawet całkowicie zatrzymany na okres kilku tygodni czy nawet miesięcy. Stąd syndrom przetrenowania jest czymś czego naprawdę należy unikać.

    Nadwerężenie mięśni - krótkotrwałe wyczerpanie lub ból spowodowany jedną lub kilkoma ostrymi sesjami treningowymi. Ten rodzaj bólu zaniknie po kilku dniach ograniczonego treningu lub przerwy w treningach.
    Może być spowodowane:
    - zwiększeniem ilości powtórzeń w serii,
    - większa ilość serii,
    - użycie większych ciężarów,
    dodaniem nowego ćwiczenia do sesji treningowej.
    Nadwerężenie mięśni zniknie po kilku dniach, a prawdziwe syndromy przetrenowania potrzebują całych tygodni do ustąpienia.

    Przełamanie - jest krótkim, planowanym okresem przetrenowania, który czasami kończy się bardzo łagodną formą zastoju. Planowany krótki okres bardzo wytężonego treningu jest często częścią strategii stosowanej przez niektórych trenerów w celu spowodowania dalszych przyrostów.

    Jedynym symptomem, który wydaje się być wspólnym we wszystkich przypadkach przetrenowania jest przemęczenie. Wynikiem jest zmniejszenie maksymalnego zakresu pracy.
    Innym symptomem jest zwiększenie zużycia energii i tlenu. Towarzyszy temu przyspieszenie rytmu uderzeń serca i oddychania. Zwiększenie się zużycia energii może być powodowane zmianami w schemacie zaangażowania mięśni do wykonywania pewnej pracy. Normalnie organizm angażuje cały mięsień i części mięśni w najbardziej efektywny sposób, aby tę pracę wykonać. Jednakże z powodu zmęczenia zachodzi dużo mniej ekonomiczne wykorzystanie mięśni, a to kosztuje więcej energii i wymaga większych ilości tlenu.

    Koncentracja hormonów we krwi - jak testosteron i kortyzol - może ulec zmianie. Poziom testosteronu może się obniżyć podczas gdy poziom kortyzolu, hormonu mającego wpływ na zużycie węglowodanów i tłuszczu może wzrosnąć. Kortyzol widziany jest przez korę nadnerczy, gruczoł ulokowany na górze nerek. Testosteron można traktować jak hormon anaboliczny w znaczeniu, że poprawia doprowadzenie białek do mięśni i w związku z tym ma wpływ na zwiększenie się masy mięśni. Kortyzol natomiast można uważać za hormon kataboliczny, zwalniający dopływ białek do mięśni, stąd też nie powodujący żadnych zmian lub wręcz straty masy mięśniowej.


    Zawodnicy mogą subiektywnie oceniać poziom zmęczenia i użyć to jako wskaźnika przetrenowania. Jednakże, jeżeli zmęczenie ma być użyte jako wskaźnik przetrenowania, nie powinno być żadnych innych powodów do przemęczania - jak późne chodzenie spać przez kilka nocy.

    Określenie częstotliwości uderzeń serca w czasie spoczynku jest praktycznym zastosowaniem oceny syndromu przetrenowania. Częstotliwość tą można zmierzyć poprzez zmierzenie ilości pulsów w czasie 15s w nadgarstku. Po pomnożeniu przez 4 uzyska się ilość uderzeń serca na minutę. Aby mierzenie uderzeń serca miało wartość, należy, zawsze robić to o tej samej porze dnia i po takiej samej aktywności fizycznej.


    Wszystkim czego potrzeba, aby prawidłowo ocenić objawy, jest miejsce w dzienniczku treningów i prowadzenie zapisków. Np. tempo uderzeń serca w stanie spoczynku można mierzyć codziennie, zapisywać można ilość i częstotliwość występowania infekcji, zapisywać subiektywne odczucia psychologiczne ("Czuję się świetnie", "Nie chce mi się nic robić").
    Prowadzenie zapisów objawów w połączeniu z prawidłowym ich odczytywaniem, planowanym ui uzasadnionym programem treningowym, oraz dobrze zrównoważoną dietą może być pomocne w uniknięciu przetrenowania.


    Laboratoryjne objawy przetrenowania:
    - Zwiększone zmęczenie w okresie odpoczynku i podczas pracy
    - Zwiększenie zużycia energii i tlenu
    - Zwiększenie koncentracji mleczanu we krwi przy zakresie pracy mniejszym niż maksymalny
    - Obniżenie koncentracji mleczanu we krwi przy maksymalnym obciążeniu treningowym
    - Obniżenie koncentracji węglowodanów w wątrobie i mięśniach
    - Wydłużenie czasu powrotu do normalnego tempa uderzeń serca po treningu
    - Podniesienie się poziomu adrenaliny podczas treningu
    - Nienormalny elektrodiagram
    - Spadek liczby czerwonych ciałek krwi
    - Spadek hemoglobiny
    - Spadek hematokrytu
    - Spadek koncentracji testosteronu we krwi
    - Wzrost koncentracji kortyzolu we krwi
    - Spadek stosunku testosteronu do kortyzolu
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  2. #2
    Sezonowiec Osiągnięcia:
    Weteran1000 punktów doświadczenia
    Avatar Animalpak
    Dołączył
    13-03-06
    Postów
    5
    SOG
    0
    Otrzymał : 0 SOGi w 0 postach

    Domyślnie

    chyba nie słyszałeś o takim mądrym stwierdzeniu że nie ma kulturystów przetrenowanych są tylko nieodżywieni
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

  3. #3
    Ekspert Osiągnięcia:
    Trzech znajomych1 rok zarejestrowany10000 punktów doświadczenia
    Avatar Jolly
    Dołączył
    06-03-09
    Postów
    2,899
    SOG
    86
    Otrzymał : 642 SOGi w 355 postach

    Domyślnie

    Podbijam z dna.
    Odpowiedź z Cytatem Odpowiedź z Cytatem Podziel się na Facebook

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •